Madsnedsundbro

Ringsted - Fehmern Banen: Jernbanen der binder Europa sammen.

Projektperiode: august 2013 - januar 2014

Som en del af Banedanmarks projekt Ringsted - Fehmern Banen, skal broen over Masnedsund udskiftes.

Franck Miljø - & Geoteknik har udført en geoteknisk undersøgelse bestående af 5 geotekniske boringer og 5  CPT boringer ført til 30 m under havbunden. Boringerne blev udført fra dækket af en Jack-up, som skulle pejles til rette koordinater ved hver boring. Borearbejdet  udførtes effektivt på 7 dage.

Alle kerner og poseprøver blev løbende fragtet tilbage til laboratoriet til geologisk bedømmelse. Desuden blev kernerneprocenter og farver registret, fotograferet og i kalken blev hårdhed og sprækkerne ligeledes registret.

Boringerne blev udført som kerneboringer, hvor det var muligt, ellers anvendes sandspand.

I december 2013 til februar 2014 blev der på udvalgte kerner og poseprøver udført sigteanalyser, hydrometertest, triaxial forsøg og tørdensitetsbestemmelse. Forsøgene blev udført på GEO’s laboratorie i Lyngby.

Kunde: Banedanmark
Samarbejdspartner: Rambøll, Gronmij og GEO


Cookies - Vores hjemmeside bruger cookies. Hvis du anvender vores hjemmeside accepterer du, at der gemmes cookies på din computer. Hvad er cookies? Læs mere

Sådan bliver du klogere på geoteknik

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Franck Geoteknik, hvis du vil have fagligt relevante artikler og ny viden fra den geotekniske verden sendt direkte til din indbakke. Vi udkommer cirka fire gange årligt.